Cies naar Baiona en verder naar Pavoa de Varzim.

De reis als zovele gelijkende verhalen dus laat ik dat maar achterwege.

Wordt vervelend dunkt mij.

Dit wordt de laatste stop in Spanje en  een mooie.

Een heel mooi beschermde baai waar Christopher Columbus na de “ontdekking”(volgens sommige verhalen waren de Vikingers er al veel eerder geweest) van Amerika terug kwam in Europa en daar weer zijn eerste voet weer aan wal zette.

In de haven lag een replica van het schip waarmee hij zijn reis mee gemaakt had.

Tjonge een klein schip in vergelijking met de schepen, waarmee b.v. in de VOC de Batavia voer.

Baiona zelf de smalle straatjes en hoge bebouwing, waardoor het daar overdag redelijk koel is.

Ha nog een paar nieuwe boot zapato`s gescoord, de oude waren echt afgetrapt en allang aan vervanging toe.Maar juist die schoenen zitten nog zo lekker he, daar neem je niet zonder slag of stoot afstand van.

Hier hebben we ook een extra dag gelegen en na alle tanken weer bijgevuld te hebben, daarna een paar honderd meter verderop voor anker gegaan.

Hier is het gebruikelijk dat er ook veel geankerd wordt, ook uiteraard om de kosten te drukken, maar persoonlijk vind k het ook veel vrijer liggen.

De volgende reis gaat naar Viana de Castelo  een mooi oud portugees stadje, maar …. plannen veranderen door voortschrijdend inzicht en wilde graag door naar Pavoa de Varzim een 20 mijl verder.

Bij het passeren van de haveningang van Viana do Castelo werden we plots opgeroepen door een ander schip. Robert van de “Grute Grieze” was benieuwd naar wie we waren en wat onze plannen waren en of we ook kinderen aan boord hadden.

Haha nou die wilden wel mee, maar zijn niet aan boord en ook te oud om te spelen hihi met hun kinderen, voor wat ik mij nog herinner van het gesprek zo rond de tien jaar.

Leuk die spontane reacties van mensen.

Ook van deze lieden gaan we vast vaker horen, want ook zij zijn van plan een rondje Atlantic te gaan doen.

We kwamen ’s avonds om 18.00u lokale tijd, want Portugal heeft GMT/ZULU tijd, met zomertijd dus de klok 1 uur terug gezet.

Povoa de Varzim, het is nu vrijdag 26-08-2016.

Op afstand een onaantrekkelijke aanblik veel hoogbouw aan het strand en lijkt een betonstad, ondanks dat toch hier maar aangelopen.

In de haven werden we heel netjes opgevangen door iemand waarvan Hilda dacht dat het geen havenmeester was, hij had een dikke buik en geen mooie felgekleurde shirt aan.

Haha, hoe kun je je verkijken op uiterlijk, het was hem wel.

Hartstikke vriendelijke man, kende geen engels maar wel frans, nou je blijft die hersenen aan het omschakelen zo.

Net aangemeerd, vroeg hij of we nog wilden verhalen naar de andere kant van de steiger, want daar lag een duitser uit Emden. En wij waren toch buren…….

Was de beste man aan het uitleggen dat ik daar prima lag en geen behoefte had aan verhuizen.

Komt die duitser uit zijn kajuit met een vragende blik, en ik in het duits met hem aan de babbel.

Hij kwam uit Emden en dat is voor ons grunnegers direct om de hoek.

Hij zag de humor er ook wel van in.

In Portugal is het gebruikelijk direct nadat je het schip aangelegd hebt, dat je gaat inchecken.

Ook hier werden we warm welkom geheten en in het vloeiend engels gelukkig, want mijn portugees is knudde, man wat een brabbel taaltje als je bijna geen woord meekrijgt.

Het vakantiegevoel was dan ook weer helemaal terug met handen en voeten;-)

De volgende dag zijn we de stad ingelopen en achter de beton facade was zowaar een prachtig oude bebouwing en ook jawel een middeleeuws op gezette markt.

Doedelzak in Povoa de Varzim;-)

Hier hebben we echt van genoten.

Ook op zoek gegaan voor wat inkopen en kwamen tercht bij een ambachtelijke slager, nou dat heb ik lang niet meer gezien.

Hier werd het vlees voor je neus klaar gemaakt en er lagen allerlei beesten in de vitrine,

konijnen, kip, konijn en poten konten, koppen en snoeten niks geen cellofaantjes op een schuimschalen bakje op een ondefinieerbaar stuk vlees.

Ik kon van dit ambachtlijk gebeuren genieten en had in de “mercado” ook al meer van dit soort taferelen gezien.

Aan de overkant van de slager was ook een supermarkt en zo waren we snel voorzien van onze behoeften.

Het is niet zo dat de moderne technologie hier zijn intrede nog niet gemaakt had, integendeel, maar de combinatie met een stukje nostalgie was goed gemixed.

Achteraf hebben we hier een paar leuke dagen gehad en Portugal komt een stuk relaxter op mij over dan Spanje.