Pavoa de Varzim naar Porto.

Ik begin maar maar met achteraf hadden we…… beter kunnen blijven liggen en daar de metro naar Porto kunnen nemen.

De reis naar Porto moest op de motor bij gebrek aan wind mee, klinkt iets vriendelijker dan wind tegen toch?

Een klein stukje het laatste uur ging de windrichting draaien en nam toe gelijkde zeilen bol en motor uit, heerlijk.

Aan de horizon hadden we van meet af aan een donkere bewolkingsrand waar we van dachten daar zit de wind en het slechte weer in.

Zoiets hadden we via de gribfile gezien, 5-6 bft uit noord hadden we in petto.

Binnen een paar uur was die rand al gevaarlijkj dicht genaderd en dacht van oh shit, nou gaat het zo hard waaien en begint die deining op te bouwen (swell). Met het risico dat je niet meer naar binnen kunt komen in de haven.

Gelukkig bleek het allemaal loos alarm en de bewolking lostte boven onze hoofden op en de wind bleef beperkt.

In de haveningang van de rivier de Douro  naar Porto hadden we stroom mee en was het bijna hoog, dus de dwarsoversteek naar de Marina die aan de andere kant van de vaargeul lag was ook geen probleem.

De Marina zelf ligt onder de aanvliegroute naar het vliegveld en er was regelmatig een behoorlijke deining van voorbij varende grote snelvarende schepen.

Dat was naast het bedrag wat je per nacht neer moest tellen de tegenslag. Dit is de duurste haven tot nu toe.

Vanaf nu wordt het veel positiever, een prachtige boulevard hebben ze hier langs de rivier naar de stad.

Deze hebben we gelijk gelopen naar de stad 3,5 km lang en je komt langs de opslag plaatsen van alle bekende merken van Port wijn die ze de rivier af varen en hier opslaan in grote houten vaten.

Opslagloodsen langs de Douro voor Port wijn.

Met een kabel gondel naar het boven gedeelte van Gaio (zuidbank van de Douro) gegaan en zo een fantastisch uitzicht op de andere kant gekregen.

Brug over de Douro van Gaio naar Porto. Ontworpen door Eiffel.

Eenmaal boven stonden we bij de stalen brug die jawel ontworpen was door Eifel.Ja idd dezelfde als in Parijs.

De Douro richting zee.

Nadat we weer beneden waren naar een proeverij gegaan van Port wijn, leuk ook een belevenis.

Uitleg over Port wijnen.

Op de terugweg naar de boot, onderweg een cafe ingeschoten en koffie met “Nata” gehad om te ontnuchteren.Nata is een soort van bladerdeeg bakje met daarin een vanille pudding met gebrandde suiker, daarover een beetje kaneel. Dit alles een beetje  warm en aan eentje heb je vast niet genoeg mjammy.

Vlakbij de haven is nog een authenthiek vissersdorpje Afurada de Baixo, hier nog binnedoor gelopen en kwamen we in de steegjes achteraf grote barbeques tegen waarop de vis en vlees werd gegrild voor de gasten. Heerlijk leek me dat, maardat hebben we voor de volgende avond in gedachten.

Afurado de Baixo.

Je moet er niet aan denken om boven deze stinkerij te wonen, voor ons bezoekers is het wel leuk, maar om hier bijna dagelijks in te moeten wonen. brrr.

Eenmaal op de boot terug, het was half tien snel nog wat eten klaar gemaakt en een wijntje erbij en plat. Morgen Porto bezoeken.

Lekker geslapen zeiden we allebeide vanmorgen, we weten niet wie maar er lagen verse bolletjes onde de buiskap. Wat een service hebben ze hier,maakt de hoogte van het havengeld toch nog wat goed.

Na het ontbijt naar de bushalte 200 m verderop gelopen en daar met lijn 14 naar Porto gereden, nou we waren goed wakker op de plek van bestemming hoor.

Ben gestopt met tellen van de “narrow escapes” die ik gezien heb, hier rijden ze echt op gevoel.

We hadden een mooie plattegrond in de receptie van de Marina gekregen en een heleboel uitleg wat we moesten bekijken en waar we langs moesten lopen.

Nou Porto, gefeliciteerd wat een prachtige en mooie historische stad en alles op loop afstand.

Kerk betegeld met handgeschilderde tegels, complete schilderijen maken ze er van.
Cafe Majestic, een must see. Nou gezien de drukte bleef het daar ook maar bij.

En van binnen ook pracht en praal.

Pankouke, het heet gewoon hier anders, maar hier is het ook lekker.
Houtbouw op de kade en iets verder ook onder plastic.

De terugweg ging beneden want Porto ligt op de helling naar de rivier en zijn met de bus bovenop afgezet.

Foto’s zat geknipt en beneden gekomen de tram (ook een beleving uit het verleden) naar de kust gepakt.

Rijdt nog steeds op stroom.
Ook van binnen nog leuk oud.

Daar met een pontje naar de overkant gevaren en we waren weer in Afurada.

Net op tijd om het pontje naar de overkant te pakken.
In Afurada nog een gezamelijke wasplek voor de kleren en kleden.
Dit zijn nog eens kunstwerken.

Vanavond nog een gegrild “iets” naar binnen werken en dan hebben we de deze dag goed besteedt.

Auteur: Thom

Bouwer en zeiler!

One thought on “Pavoa de Varzim naar Porto.”