Van Sines naar Baleeira en door naar Lagos.

In Sines aangekomen de eerste nacht voor anker in de baai naast de marina doorgebracht.

Nou dat was geen succes en na een gebroken nacht van onrustig slapen door deining en geruk aan de ankerketting toch de rust in de Marina opgezocht.

Heerlijke douches en internet, stroom en water waren het extra naast de inleg van havengeld.

Het dorpje zelf had niet zoveel te bieden, hoewel…… de eerste Lidl na Nederland en je weet niet half hoe lekker het is om op z’n nederlands weer boodschappen te doen.

Het begint met de muesli links en de chocolade rechts enz. de kar was erg snel gevuld en dat moest allemaal in de hitte op de rug in handtassen en de “oma” kar naar de boot terug 1,5 km lopen. Eenmaal buiten eerst de vers aangekochte en bijna nog warme broodjes verorberd op de parkeerplaats. Tjonge wat wat dat lekker.

De volgende ochtend aan de andere kant van Sines de Spar (piep) mag geen reclame maken hebben we verse broodjes gekocht en even verder op de terugweg bij een slager nog wat vers vlees gekocht.

Zoals wel gezien de blog Lissabon enz. bijgewerkt, nu in Lagos de een na laatse trip van Sines naar Baleeira.

‘ s Morgens om 05.00u opgestaan en eerst fatsoenlijk ontbeten alle pilletjes tegen zeeziekte er in gewerkt en op naar de volgende stop 62 mijl verder.

We wilden hier bij daglicht aankomen, vandaar de voor ons vroege “early wake up call” .

rimg0024
De Whie Pearl.

De White Pearl ging ook vandaag op weg naar dezelfde plek dus samen uit de haven vertrokken, er was wat wind en de eerste 4,5 uur ook lekker gezeild, maar zoals altijd komt aan het leuke snel een eind.

De wind werd snel minder, we hebben de motor nog een beetje uitstel gegund, door de genaker eerst nog te zetten.

Maar ook deze viel constant in door de swell en klapperde dat het zeer deed, dus inhalen dat zeil en de motor maar aan.

Wel het grootzeil weer gehesen, om het schommelen te beperken.

Vlak voor Sao Vicente konden we zeilen, het ging niet hard genoeg naar onze zin minder dan 3 knopen, dus de motor ernaast maar bij.

rimg0025
Mooie erosie vormen in de kust.
rimg0033
Cap Sao Vicente.

Wel hebben we weer bezoek van de dolfijnen gehad en…… heb wat onderwater opnamen kunnen maken.

Op de beruchte Kaap de Sao Vicente trok de wind weer wat aan.

rimg0037
Indruk wekkende kust.

Zo’n 6 mijl “om de hoek” lag ons einddoel Ensenada de Baleeira, een vissersdorp waar we konden ankeren.

Dat ankeren ging perfect en lagen direct muurvast, de buren (White Pearl) hadden we via de marifoon uitgenodigd voor een aankomstborrel, deze werd van harte aangenomen.

Dit was 1 van die nachten dat ik als een blok geslapen heb, de vorige nacht maar een paar uurtjes de slaap kunnen vatten en deze heb ik ruimschoots ingehaald. Lekker wakker is dit.

Het schip weer voor vertrek klaar gemaakt en anker op…… nou dat was vanmorgen makkelijker gezegd dan gedaan.

Muurvast zei ik toch he even terug, ha rotsvast bedoelde ik grrr. na het anker overvaren te hebben schoot het gelukkig los.

Jeroen en Karin (White Pearl) waren al een mijl op voorsprong toen we de haven verlieten, gelukkig had ik gelijk een rif in het grootzeil gezet.

De wind trok behoorlijk aan tot over de 20 knopen, en we spoten naar buiten, Hilda zat aan de helmstok en genoot met volle teugen.

Het was al weer een tijdje geleden dat we met halve wind zo hard aan het varen waren ruim 6 knopen en met regelmaat zelfs over de 7.

De 16 mijl naar Lagos waren dus in een mum van tijd verstreken.

Onderweg was de wind niet constant en zelfs van het ene op het andere moment over een andere boeg, heel vreemd maar ons hoor je niet klagen als we maar zeilen.

Vlak voordat we de laatste bocht naar Lagos omgingen was het een drukte van belang van kajakken en kleine bootjes die vlak voor de rotsen voeren en .. er ook in voeren.rimg0052

rimg0042
Lagos ligt om de hoek.

Daar bleken heel veel grotten en gangen in de rotswanden die door toeristen bezocht werden.

In Lagos hadden vrienden van de White Pearl plaatsen gereserveerd voor ons en doordat we “klein” waren een plaats kunnen bemachtigen.

rimg0055
Lagos Downtown

Lagos is een toeristische trekpleister in de Portugese Algarve en bomvol ” vreemd” volk, maar hierdoor is het dorp wel florerend en dus marktjes en veel winkeltjes.

Auteur: Thom

Bouwer en zeiler!

One thought on “Van Sines naar Baleeira en door naar Lagos.”

1. Prachtig! Cabo Sao Vicente! Wij hebben daar al een paar keer gelopen. Daar is een Duitse jongeman naar beneden gevallen.
    Echt indrukwekkend! Het uiterste puntje van Portugal en Europa!
    Ze verkopen daar ook de laatste hamburgers voor Amerika! 😁
    Heel veel plezier verder!