Alvor naar Rabat.

In de baai van Alvor waren zoals eerder al geschreven meerdere nederlanders voor anker.

Met allen hebben we één of meerdere keren gesproken en overleg gehad wie allemaal naar Rabat in Marokko wilden.

Al snel werd de naam  Zanzitours in het leven geroepen, hierbij schreven in totaal 4 boten in.

De Zanzibar, Rhapsody, Ikinoo en de Blue Dream gaan gezamelijk op pad, na wat heen en weer in de verschillende weerberichten en inzichten tot een plan gekomen en het juiste weergat.

Zaterdagmiddag om 1 uur was het niet hoorbare startsein en kozen we het ruime sop voor de komende 40 uren (inschatting). De afstand was ongeveer 205 Nm.

De reis ging prima wel wat last in het begin van de swell, maar deze nam geleidelijk af.

Hilda ja u raad het al weer zeeziek, ondanks dat er preventief gembercapsules en cinnerizine geslikt was. Zoveel waren we wel aan het rollen, ook ik was niet lekker.

De tweede nacht ging beter en konden ook meer slapen.

Mooie heldere hemel met schitterende sterrenhemel en een maan die overkwam tijdens de nacht.

De wind zat ook mee, ook al werd voorspeld dat de tweede nacht de wind af zou zwakken hield hij aan,  fluctuerend tussen de 10 en 17 knopen.

Nou het zou de eerste keer zijn in Afrika en Rabat een mooie gelegenheid om de omslag naar een ander continent wat geleidelijk te laten verlopen.

5o Nm uit de kust werden de eerste visnetten al gespot door de Rhapsody, die er rakelijks langs zijn gevaren.

Gelukkig geen van de vier boten heeft iets in de schroef gekregen, we hebben dus geluk gehad.

De kaart bij ons op de plotter gaf aan waar de visgebieden waren, daar zijn we parallel bij langs gevaren, maar of de vissers zich hieraan houden is geen wet van meden en persen.

Opletten geblazen dus.

De aanloop naar Rabat verliep weinig spectaculair, dik in de wolken lag de hele boel en pas 1,5 Nm voor de kust kwam er zicht.

Prachtig om door de voorbij varende vissers welkom geheten te worden, tot drie keer toe en ze konden het niet van elkaar weten.

rimg0077
Achter ons van links naar rechts de Zanzibar,Ikinoo en Rhapsody.

Ook in de haven veel bekijks 4 Nederlandse schepen tegelijk, kennelijk bijzonder want zelfs de douaniers en de pilots stonden ons te fotograferen.

Tineke van de Zanzi…. heeft de haven aangeroepen en gevraagd om de pilot voor de gevaarlijke haven ingang.

rimg0096
Pilotboot.
rimg0087
Rabat
rimg0099
Achter ons de Rhapsody vervolgens de Zanzibar (catamaran) en de Ikinoo.

In de haven moesten we gelijk aanleggen en ons inklaren, nou de hele film hebben we gezien. Geduld was een schone zaak en ook de schepen werden onderzocht door de douaniers met de  hond.

Deze laatste had geen zeepoten, want hij stond te trillen op zijn poten, over het dek was al een crime en in de boot, geen denken aan.

We waren allemaal door de keuring gekomen en de stempels werden in de paspoorten gezet.

In de marina stonden op de steiger verscheidene handen om ons te assisteren met het aanleggen, nou zo vast heb ik het schip nog nooit aangelegd gehad.

We liggen stormvast 😉

rimg0105
Verstekeling op het zwemplatform een inktvis. Hij heeft het avontuur niet doen overleven.

Eerst rust en een borrel, daarna ons melden in het havenkantoor en een douche en zo is het ook gebeurd in die volgorde.

´s Avonds de medina  in Sale nog ingelopen en Dirhams ingeslagen en een vers brood gekocht met wat lekkers voor bij de koffie en daarna film.

Het is even wennen aan de geuren en geluiden, maar het is hier echt een beleving, het gezang uit de minaretten is heel apart.

Voor veel zaken ben je 30 jaar terug, maar met de moderne technische middelen met hun voor- en nadelen.

In de Medina kijk je de ogen uit, alles is anders de vogels, het fruit de smalle drukke straatjes met hun vele kleine winkeltjes.

Ook viel mij direct op hoeveel mensen met mankementen hier leven, de gezondheidszorg kan hier dus beter.

Maar ook hier zijn de mensen, zodra je wat zoekend kijkt behulpzaam, op de zebrapaden is het opletten geblazen precies het tegenovergestelde als in Portugal.

Voor dat je het weet rijden ze je de vouwen uit de broek.

Na een na heerlijke nachtrust vanmorgen weer terug naar de Medina en een datakaart voor de telefoon/mifi gekocht, dit is ook net even anders dan bij ons.

Hier koop je eerst een lokale kaart van 30 Dh en wordt de boel geregistreerd (hiervoor is het visa nummer uit je paspoort stempel nodig.

Daarna activeren en kun je vervolgens extra databundel bijkopen in ons geval 12 Gb voor 100 Dh, dat is totaal ongeveer € 13 niet duur dus voor onze begrippen.

Ook nog in een soort van Mercado geweest, nou dan hoef je geen eten meer voorlopig.

Ongekoelde vis en vlees vol met muggen en overal liepen katten te struinen, nee dan zijn wij aan de beurt met ons darmstelsel, dus geen handel.

Vanmiddag gaan we met 8 personen (van de 4 schepen)  in overleg over de komende trip door Marokko, barbeque ´n gaat hier goed mee samen vond de Zanzibar, of iedereen wat mee wil nemen.

Geen supermarkt (lees met koel/vrieskasten) in de buurt hier in Sale, wel in Rabat maar dat is net iets te ver weg.

Laat aan de andere kant van de snelweg naast ons nou een dikke M zijn je kent ze wel met drive in. Nou daar heen gelopen en gevraagd of we bevroren hamburgers konden kopen voor de BBQ, nee dat wilden ze niet.

Hilda vroeg nog naar alternatieven en de man antwoordde breedgrijnzend “Heet ijs?”

Het zijn uiteindelijk broodjes hamburgers geworden zonder al die prut.

Auteur: Thom

Bouwer en zeiler!

11 gedachten over “Alvor naar Rabat.”

1. Helemaal mee eens. Kijk elke dag wel even naar jullie positie op WinLink. Binnenkort nog maar eens radiocontact proberen? Erik, ben jij al on air? Groet, Erik PH9E

1. Absoluut. 17m en 20m doen het op dit moment eind van de middag aardig. 40m ’s ochtends en ’s avonds. Ik zet nu voor de aardigheid 7185 even bij. (0838UTC).

2. Zou je mij je tel nr. per mail willen sturen? Ben je nr kwijr geraakt samen met mijn telefoon. Die ligt ergens in de baai van Alvor.

1. lieve Thomas en Hilda, wat een fantastische reisverhalen. Super dat jullie kunnen optrekken met mede reizigers. Wij genieten steeds weer van jullie mooie foto’s en filmpjes.