//WL2K Puerto Mogan en de eerste reisdagen naar Sal.

Puerto Mogan Marina,
Een beetje dure marina voor het gebodene, daarentegen een lieflijk plaatsje tegen een steile rotswand gebouwd.
Vorig weekend de kinderen naar het vliegveld gebracht voor hun terugreis naar nederland en daarna door gereden naar Las Palmas, waar de ARC zou vertrekken, Vanuit de Zanzitaxi hebben we dit festijn dan ook van dichtbij meegemaakt.
Wij zijn met de gehuurde auto nog de binnenlanden in geweest en hebben Aguimes bekeken om zijn 15e eeuwse pastelkleurige huisjes.
Het werd al wat donker en besloten we hier ook maar wat te gaan eten, dan hoefden we later op de boot niet meer te koken.
De dagen daarna was de hoofdtaak vooral de boot wederom verder vol te stouwen met voedsel en drinken.
Hilda op een gegeven moment. STOP! nu is het genoeg, daar waar we heengaan is ook eten te koop. De bakken en kasten zijn tjokvol.
Haha maar we hebben wel de drop- en kaas voorraad weer aan kunnen vullen.

De Zanzibar was inmiddels ook in Puerto Mogan aangekomen en lagen voor anker, ook daar zijn de laatste inkopen gedaan voor vertrek, de dames hebben het kapsel windruk proof laten knippen en zo konden we woensdag 23-11 vertrekken richting Sal.

De Rhapsody gaat vanuit Gomera naar Sal en is gelijk vertrokken met ons, die hebben een lichte achterstand hierdoor, maar dat zeilen ze vast wel weg.
De eerste uren waren onstuimig en er stond een knoop of 20 wind met bijbehorende deining en die maakte het leven aan boord er niet gemakkelijker op.
Hilda had de vooravond van vertrek de scopolamine pleister weer achter het oor, maar tot op heden heb ik het met gembercapsules af kunnen doen.
Nou de tweede dag en avond was ik aangeslagen en behoorlijk katterig, kon binnen in de kajuit dan ook niet lang zijn. Zelfs ons netje via de marifoon afgeblazen, Thommetje was beroerd!
Een pleister vond ik gezien bijwerking (dufheid/slaperigheid) niet ok, dus maar een cinerazine tablet dan maar.

Slapen en de wacht houden wende weer snel en hebben het vertrouwde maar gedaan, Thom begint om 19.00u en Hilda gaat plat (dan is het hier al donker) tot 23.00u, vervolgens de wissel tot 02.00u en 05.00u de laatste tot 09.00u en het dagritme is er dan weer.
De tweede dag was bewolkt met een ruime 10 knopen wind en wat opviel koud, brrr lange broeken aan en truien en jassen. Dat was lang geleden.

Dag 3 Volledig anders onbewolkte hemel en warm heerlijk, maar geen wind dus constant dat gebrom van de motor, maar je kon van alles weer oppakken en binnen zijn.
Overdag 5 knopen wind die vanavond gaat draaien naar NW ipv nu NO, maar hij verdubbeld naar 10 knopen, dus dan kunnen de zeilen er weer bij.
Al met al lijkt het gunstig voor de komende dagen met het weer en verheugen ons op de Kaap Verden.

De windvaan besturing functioneerd nog niet zoals het bedoeld is, maar dat is vnl. instelwerk heb ik het idee. Het vertrouwen in dat apparaat moet nog wel groeien, een gevoelig meneertje.

We kijken ook uit of we nog walvissen kunnen spotten, maar behalve een school dolfijnen die voor onze neus langstrok geen actie.

Auteur: Thom

Bouwer en zeiler!

2 gedachten over “//WL2K Puerto Mogan en de eerste reisdagen naar Sal.”

1. Hoi, Het blijft een reis met de nodige hindernissen maar het houd je ook lekker bezig natuurlijk. Als het maar weer lukt om het aan de praat te krijgen valt het nog wel mee. Mis voor de mensen die na jou komen voor gas, het adres waar het gelukt is. Veel succes en een goede vaart verder. Groetjes ma/pa.