Van Tobago naar Union Island

We zijn net na de middag op 22-02-2017 vertrokken uit de baai van Charlotville. Nog even langs de Blue Nose gevaren en de laatste overgebleven TTD in de kuip gegooid. Het bleef net hangen op de railing, misschien is het goed gegaan en gevonden.

Dit rak was ongeveer 95 NM en de windverwachting was overdag  met 5 knoopjes niet veel.

We hadden geen haast en wilden de volgende dag ergens aankomen in Clifton op Union Island.

Grenada slaan we  over met toch wel wat gemengde gevoelens, volgens de bloggen van andere zeilers wel een heel mooi eiland.

Eenmaal achter het eiland van Tobago weg trok de wind aan naar rond de 10 Kts en met halve wind gingen we als een speer, meer dan 6 knoop gemiddeld, oeps remmen.

De plotter gaf ook al aan dat we ’s morgens om 5 uur aan zouden komen onder deze condities.

Dus er een paar riffen in getrokken en het voorzeil kleiner gerold.

Ook nog een paar dolfijnen voor de boeg gehad te dartelen, maar ze waren aan het jagen met een groep en ze waren ook zo weer weg.

Verderop zagen we vogels cirkelen en dolfijnen af en toe springen, prachtig om het samenspel zo te zien.

Het was een heerlijk zeiltochtje en geen rare dingen, behalve dat Hilda 1 dropje teveel had gehad, een wand van een kies losgebroken. In Clifton maar eens op zoek gaan naar een tandarts.

Om 08.30 U liepen we Clifton binnen en al langs wat leuke eilandjes gevaren zoals Petite Martinique en Petite St. Vincent en Palm Island.

Dit klinkt allemaal al zo exotisch, nou ik kan je vertellen het ziet er ook zo uit.

Het water in de ondiepere stukken zijn turkoois- en kobalt blauw gewoon niet normaal.

In de Clifton baai een mooi ankerplekje opgezocht en ons rustig klaar gemaakt voor het inklaren.

Eerst na het opblazen van de bijboot geld scoren bij de plaatselijke bank, pfoei dat ging gelukkig weer goed. Vaak liggen deze systemen plat door slechte communicatie met de controle systemen.

Vervolgens door naar de douane,  70 EC armer (deze is vlak bij de grote pier voor de vissersschepen) en hieropvolgend naar immigratie en hiervoor moesten we naar het plaatselijke vliegveldje lopen (10 min.) Alles weer binnen een uurtje afgewerkt, soms hoor je van die verhalen waar men echt uren bezig is met invullen van formulieren en wachten.

In de haven lag de Freya vlak naast ons, en voordat we het in de gaten hadden waren ze al weer weg gevaren.

Nu was de kans zeer groot dat ze naar De Tobego Cays zouden varen, dus die zouden we wel weer zien.

O

In de middag nog wat aan het winkelen gegaan en rond geneusd in het dorpje, hier ook een data sim kaart gescoord en na 135 EC afgetikt te hebben waren wij 5 Gb  aan data rijker en een account zodat we online nieuwe data bij kunnen kopen. Deze kaart werkt in alle eilanden waar ze met EC’ s betalen.  Niet zo goedkoop zoals als we ge- en verwend waren op andere plekken op deze aardkloot.
Ook nog geinformeerd waar een tandarts zou zijn. Nou er was een dependance waar een keer per maand in het weekeinde een tandarts aanwezig zou zijn. Dit zou na het bellen met de assistente nog een week duren. Daar passen we voor.

De volgende dag zouden we naar de Cays vertrekken, maar eerst nog wat diesel halen gewapend met 3 jerrycans voor 25 liter naar de wal.

Er was een verkooppunt aan het water vlak naast de vissers pier. Twee gigantische knullen (obesitas) vingen ons op en zijn met de cans aan de haal.  Nog voor de zekerheid gevraagd of het schone diesel is, werd bevestigend geantwoord dat deze olie uit Trinidad kwam en niet uit Venezuela.

Bij het afrekenen wel geschrokken, 140 EC, wat na later narekenen ongeveer 2 euro de liter is.

Dus waarde lezers inkopen doen in Suriname of Tobago.

Eenmaal op de boot terug de buitenboordmotor van de bijboot gehaald,geluncht en ons klaar gemaakt voor vertrek naar DE Tobego Cays.