Guadaloupe

Door toeval vertrok de Win2Win gelijk met ons van verschillende plekken, wat later bleek op AIS.

We hebben tot aan Guadaloupe opgevaren, waarna ze een oosterlijke koers door de wind zijn gaan varen.

Wij kozen ervoor het voorzeil weg te draaien en een tijdje op de motor te gaan, want de wind dichterbij Guadaloupe stond pal op de kop.

Een uurtje later bleek dit een goed besluit, want de wind kregen we door schifting scherp tot half en konden weer zeilen.

Ons eerste doel na vertrek uit Iles de Saintes is halverwege Guadeloupe genaamd Pigeon Island.

Hier ligt een baai naast waar op loopafstand (20 min.) een LeaderPrice en een Carrefour winkel zijn.

Dus weer de voorraden aanvullen, dit blijft toch een van de kerntaken, want het blijft gissen wat de volgende “supermarkten” op de planken hebben.

De volgende dag zijn we doorgevaren naar Deshaies een plaats in een fraaie baai in het noorden van Guadaloupe.

Hier troffen we weer een aantal bekenden.

De Tsuru, Island Lady en de Win2Win.

Het blijft toch frappant hoe vaak je elkaar weer treft, ondanks de ruime keuze aan havens en baaien.

Deze baai staat bekend door zijn plotselinge en felle windbuien en het is zaak om anker goed ingegraven te hebben.

Eltjo heeft een verlaten buurtboot nog meer ketting moeten geven, die aan het krabben geslagen was.

Je kon op de wal merken dat hier veel toerisme was, samen met de Win2Win zaten we op een terras waar nadat de kaart afgeven werd de cola $5,-(US) moest kosten.

De rest van de kaart was net zo extravagant prijzig, unaniem zijn we dus ook opgestapt. Hier doen wij niet aan mee.

200m verderop was het de helft van deze prijzen en ook aan de waterkant.

De Island Lady had ik ook nog getroffen in het dorp en vertelden mij dat ze de volgende ochtend zouden vertrekken, omdat de dagen na morgen geen noemenswaardige wind voorspeld werd.
Ik ben dezelfde middag nog aan het uitklaren gegaan bij “Le Pelican”.

Gewapend met een stokbrood en wat koffiekoeken de winkelende wederhelft opgezocht om naar ons bootje terug te keren.

Het schip zeilklaar gemaakt en de volgende morgen om 06.00u voeren we de baai uit.

Op de plotter zagen we dat de Island Lady 5 mijl voor ons was, die zijn wel heel vroeg uit de veren gegaan. Later zou blijken dat zij al om half 5 vertrokken waren.

Dat was Guadaloupe, en eigenlijk zijn we hier aan voorbij gevaren. Veel bijzonders had de pilot ook niet te melden wat onze interesse wekte.

En dan als volgende eiland Antigua 43 zeemijlen verderop.

De wind met rond de 10 knopen uit ruime gunstige hoek en ook nog stroom mee gingen we met een gangetje tussen 6 en 7 Kts.