Antigua deel 2.

Zoals al gemeld in deel 1 waren wij in blijde verwachting van Wim, inmiddels al 30 jaar dus dat wordt wel een giga bevalling;-)

Op de dag van aankomst zijn wij met het lokale “bus” systeem naar de luchthaven gereisd, dat heeft wel wat voeten in de aarde, maar het kost voor onze begrippen bijna niks.

Bij de plaatselijke supermarkt in Parham moet je wachten tot de juiste bus langs komt. Men kent hier geen reguliere diensttijden zoals bij ons, het is jezelf op non-actief zetten een manana houding aanmeten.  Plots remt er een bus (staat op kentekenplaat), want het kan anders of een taxi of een particuliere vervoerder zijn. “You wanna go to airport man”, heb ik dat op mijn voorhoofd staan of zo denk ik. Nou ja een blanke kan hier eigenlijk ook niet zoveel kanten op. Of St. John (hoofdstad) of het vliegveld.

Yes Sir. Nou dan moesten we maar instappen, want hij ging naar St. John en onderweg zou hij ons waarschuwen, waar we dan heen moesten.

Dit is een belevenis hoor, tussen de lokalen en ieder is bezig met zijn eigen “ding”, behalve eten, drinken en de voeten op de vloer houden zoals op grote borden op de wanden staat.

Het zijn compleet afgetrapte busjes en veel hangt in elkaar met ducktape en T-raps, vol met deuken en krassen en het rammelt aan alle kanten, maakt niet uit als het maar rijdt.

De volgende halte naar het vliegveld was zo gevonden en de bus kwam na een half uurtje ook, zodat we tijdig op het vliegveld zouden arriveren.

Bij elkaar zo’n twee uurtjes bezig geweest.

Op het vliegveld aangekomen een half uurtje gewandeld en in een voormalige vertrek/aankomst hal een restaurant gevonden waar we geluncht hebben.

We waren eerst langs het nieuwe gebouw geweest maar daar kon je geen eten krijgen en het cafe die er was ging voor onze neus dicht

Allemaal nog in ontwikkeling zullen we maar noemen zoals heeeeel veel andere aspecten ook hier.

Wim kwam met iets vertraging binnen, maar dat mocht de pret niet drukken.

Buiten hebben we een taxi genomen en die heeft ons in een record tijd naar de vissers haven in Parham gereden. Volgens mij stond de warme hap al op tafel bij de taxichauffeur huis.

De volgende dag zijn we naar Great Bird Island gevaren, een prachtige ankerplek waar we een paar nachten zijn gebleven.

Hier kwam Wim ook gelijk aan zijn trekken met snorkelen en koraal platen bekijken.

Witte strandjes, Palmboompjes, vergezichten en 50 tinten blauw het hele genre voor Carieb gevoel was hier aanwezig.

Schildpadden om je heen, zeesterren op de bodem en grote schelpen die je ziet wegwandelen.

Het enige wat je hier niet hebt is kristalhelder water, dit beperkt het zicht behoorlijk. Dit is te wijten aan de grondsoort hier denk ik.

Het strandzand is echter voortreffelijk, wit en zacht.

Op het eiland hebben we een wandeling gemaakt en de ogen uitgekeken, tjonge wat een mooie beelden op de geheugenplaat.

Jammer genoeg moeten we verder en hebben besloten nog een keer terug te gaan naar Jolly Harbour om de winkelkar nog een keer tjokvol te gooien.

De volgende reis gaat naar Barbuda, dit is een jetset oord. Zo plat als een pannekoek en veel strand.

De eerste overnachting op Barbuda een 20 Nm boven Antigua zou aan de Oost zijde van Cocoa Point zijn achter her rif, wel even weer oppassen dus met het in in- en uitvaren. We lagen aan lagerwal en ook het Fortress anker naast de Delta in de grond geprikt. Zo liggen we goed vast mocht er plotseling veel wind komen opzetten.

De volgende ochtend zijn we naar de West zijde van Cocoa Point verhuist en hier lag je heerlijk.

De schildpadden kwamen constant om je heen boven lucht happen om er als een speer weer vandoor gaan omdat ze ons zagen.

Ook hier waande je weer in een ver vakantieoord, verrek zijn we ook…..

Witte stranden, palmbomen met kokosnoten etc. etc., maar het verveeld nog niets hoor, BBQ time en op naar het strand.

Wim die bleef aan het fotograferen en had er lol in, in de meest vreemde standjes werden detailfoto`s en kunstzinnige uitvoeringen geschoten.

Hier in het noorden van het eiland broeden een leven op een heel beperkte plek in de mangrovebossen “Freaking Birds” zoals de gids hen noemde and “They don`t eat human flesh” met een grijns op zijn gezicht.

Het gaat hier om Fregatvogels, de jongen kunnen niet vliegen en worden bewaakt door papa, moeders is overdag op jacht naar vis en komt `s avonds van de oceaaan terug.

De jongen hebben vrij snel een verenpakket, maar hebben een witte nek die pas verdwijnt als ze volwassen zijn.

Dit is een beschermd gebied waar je zonder gids niet in mag, Pat Richardson doet dit dan ook al meer dan 20 jaar en met plezier. Zeer geanimeerd en vol details verteld hij over de flora en fauna. En alle gestelde vragen door medepassagiers zijn niet onbeantwoord gebleven.

Vervolgens zijn we met een rotgang naar Codrington gebracht waar we de gelegenheid kregen om uit te klaren te lunchen en nog wat boodschapjes te doen. Vervolgens zijn we daarna voor de “deur” weer afgezet bij de bijboten.

Bij het uitklaren nog het nodige gelachen, de beambte gaf mij de nodige papieren om in te vullen met carbonnetjes. Vroeg ik of ze niet met het systeem werkte op het internet.

Ik zei Seaclear of eSeaclear zoals ze op Antigua hadden, zei ze doodleuk “Wij werken hier met Easyclear zeer handzaam en doeltreffend.” Haha die zit, maar wij kunnen ons de vingers blauw schrijven, zodat zij hun baan zo behouden.

Zit ook wat in toch, zo hebben zij brood op de plank thuis.

Een mooi eiland met vriendelijke en behulpzame mensen.

Wij gaan door naar St. Eustatius, bye Barbuda.

Zon

en later de maan.

Auteur: Thom

Bouwer en zeiler!

3 gedachten over “Antigua deel 2.”

1. Spannend allemaal, maar goed gegaan. Hebben genoten van jullie belevenissen.Thom en Hilda moeten hun verhalen in boek vorm uitgeven! Groeten en blijf ons op de hoogte houden!!!! Henk en Janny vanuit la douce France.