Portland Harbour.

Ook wel zonnige avonden in Engeland.
Dinsdag 29 Mei van Weymouth stadshaven zijn we in de mist verhuist naar Portland Harbour.

Deze ligt gelukkig direct “om de hoek” , zodat we maar een paar mijl in dichte mist hoeven te varen.

De ingang van de marine haven is snel gevonden, dankzij het varen met de plotter dit is naast AIS een instrument die ik niet meer zou willen missen.

Eenmaal in deze haven van 3 bij 4 mijl!!! Loste de mist geleidelijk op en zag je de deken op een afstand op het land liggen.

Hier konden/mochten/gaan we ankeren, want in die marina“ s en havens loop je snel financieel op leeg.

We lagen hier mooi beschermd tegen swell van de zee. Hier kregen we het vrije gevoel terug en op de ruimte liggen bevalt ons nog altijd het beste.

Portland op de achtergrond vanaf de anker plek met rechts de Marina en links de Royal Navy.

Klaar om uit te varen.

Helicopter oefeningen.

En zeilwedstrijden iedere avond weer in dezelfde baai naast al dat Royal Navy gebeuren!

Ook de klusjes lijst maar weer afwerken en het olie- en filter verwisselen van de motor stond hier hoog genoteerd.

Ook de saildrive gecontroleerd en oeps deze olie is wel erg wit, gretver hier moet wat aan gedaan worden. Weet dat de mix tot een bepaalde gradatie nog geen kwaad kan, maar dit was “nasty white”.

De volgende dag de (Portland) marina aan de andere kant opgezocht en daar eerst maar eens gevraagd of de boot er daar uit kon.

Nou dat was een probleem, deze week en begin volgende week volgeboekt.

Maar misschien bij de “buren” nog plek. Vervolgens op zoek gegaan naar de Volvo Penta dealer die in de buurt moest zijn volgens de dealerlijst.

Jawel op nog geen 10 minuten lopen, en bij navraag konden ze de onderdelen bestellen en na een dag leveren, dat dus gelijk gedaan.
De verkoper heeft ook gelijk bemiddelt bij de zeilvereniging om de boot er daar eruit te laten halen, dat op vrijdag gezet.

Hier waren ze bij het eruit en in plaatsen van het schip afhankelijk van het getijde en rond vloed kon er alleen gehesen worden.

Om 11.00u eruit  en om maximaal 16.00u er weer in, dat gaf ons 5 uurtjes de tijd om de klus te klaren moet kunnen.

Indien niet zou lukken moesten we ook nog een overnachtings plek op de wal opzoeken, omdat we niet aan boord mochten slapen en daar hadden we geen zin in.

De getijde “slipway”.

Standaard procedure afspuiten, voordat hij op de bok komt.

Nog snel even lunchen,voordat het schip er is.

Klus geklaard en binnen de tijd. Phoei.

Gelukkig is het allemaal voorspoedig gegaan en konden we ook nog lekker douchen op de marina.

Op 3 juni hebben we Porland verlaten en op tij wisseling Portland Bill gerond op weg naar Exmouth waar we de Exe rivier op wilden.

Dit zou een lastig te bevaren rivier moeten zijn door de vele bochten en ondieptes, we zijn wat gewend op het wad thuis en we zouden wel zien. Er stond een lekker zeilwindje rond de 15 knopen en besloten onderweg ook de Lulworth Cove op te zoeken.

Dit is een piepklein baaitje in de steile rotskust en alleen te gebruiken als er geen wind uit zuidelijke richting stond, wij hadden de pech dat deze voorspeld was.  Maar toch even kijken het was maar een kleine omweg en we hadden tijd genoeg.

Ingang van Lulworth Cove.

Een piepklein vissersdorpje, maar o zo toeristisch.

De Exe moesten we rond hoogtij aanlopen, want er ligt een ondiepe drempel aan de monding van de rivier.

Altijd weer die typische rijtjeshuizen aan de kades.

We hadden een perfecte timing en een ruim uurtje voor hoog liepen we hier binnen. We zijn door gevaren naar een sluis die Turf Lock heet en hier waren een aantal mooringen.

Eerst even een inspectie rondje gevaren en we werden toegeroepen door een man op een liggend zeilschip (Ros Ailither), hij adviseerde ons iets verder terug te gaan liggen omwille van onze diepgang.

De “Ros Ailither”

We bedankten hem voor de tip en ons tussen twee mooringen vastgelegd.

De Blue Dream tussen de mooringen bij laag water.

Omdat je hier aan de rand van de geul in de rivier ligt leg je zowel voor als achter vast, zodat je niet dwars in de geul komt te liggen en de doorvaart blokkeert.

Later zouden we heel vriendschappelijk met deze lieve mensen (Dave en Hazel Mcabe en hun kinderen Kathy en Reuben) contact hebben.

De mooringen bleken van hem te zijn waar we aan lagen en op de wal stonden een paar fietsen die we ook mochten gebruiken.

Hier hebben we een Aldi gevonden aan de andere kant van het dorpje Topsham even verderop. Tjonge dat was een niet snel te vergeten boodschappentochtje.

Eerst met de bijboot naar Topsham varen ongeveer een half uurtje, vervolgens 4km lopen naar de Aldi in de stromende regen. Hier hebben we gelijk ook maar een paar goede paraplu` s gekocht. Afgeladen de terugtocht naar Topsham terug en vlak bij de bijboot eerst een Inn opgezocht om een beetje bij te komen.

Inmiddels stond er een straffe wind uit het oosten, en bij behorende golven op de rivier. Wat een gevecht om terug te komen en dit is ook niet onopgemerkt bij onze buren (Ros Ailither) voorbij gegaan.

Bij een biertje een dag later vertelden ze ons gezien te hebben, hoe we doorweekt voorbij kwamen.

Het heeft een dag geduurd voordat we alles weer droog hadden gestookt, want de kachel is er bij aan gegaan om ons zelf ook weer op temperatuur te krijgen.

Na een dagje “droog” rust bij Turf Lock een Ale gedronken in de luwte van de Inn en in het zonnetje, heerlijk.

Hier hebben we het plan gemaakt om de bijboot omhoog te tillen en via het kanaal die paralel aan de rivier loopt op te varen naar Exeter 10 km verderop.

Dit was een leuk tochtje, vlakbij Exe wel veel waterplanten in het water, zodat ik met regelmaat de schroef vrij moest maken, maar dat mocht de pret niet drukken.

Kathedraal van Exeter.

Laag water vanaf de sluizen bij Turf Lock.

Klaproos langs wandelpad parallel aan rivier de Exe.

Stoere meid.😊

Powderham Folly vanaf wandelpad langs de rivier.

Wilden het natuurlijk ook van dichtbij zien.

Powderham vanaf de rivier.

Na Exeter bezocht te hebben weer terug en halverwege,  vlak na “Double Locks” de bijboot “overgezet” bij de Ferry naar Topsham naar de rivier, want dat scheelde veel lopen en tillen bij de laatste sluis bij Turf Lock.

Nu stond er niet zoveel wind en is het droog gebleven een lekker dagje.

De volgende dag fietsen naar Lympstone door een prachtig natuur gebied met heel mooi aangelegde fietspaden langs de rivier.

Domper was de regen die met bakken uit de hemel viel, maar dat heb je niet voor het kiezen in dit land.

Eenmaal terug bij de boot werden we uitgenodigd om op de Ros Ailither te komen eten, wat een gastvrije en lieve mensen.

Direct na het eten werden we verzocht in de bijboot plaats te nemen voor een tocht over de rivier.

Met een rotgang stuiterden we over het water, eerst naar de overkant door het natuurgebied (kwelder) heen  en vervolgens naar Lympstone naar het haventje die we gemist hadden tijdens onze fietstocht.

Hier hebben we samen nog een biertje gedronken en terug naar onze schepen.

Ook op de Exe donderdag en vrijdagavond de plaatselijke wedstrijden uit Topsham. Wij in de gangboorden op eerste rang.

Dave is scheepstimmerman en had al verscheidene boten gerestaureerd, had ook een Ferrydienst gehad en na 18 jaar besloten de boel te verkopen om wat meer van de wereld te bekijken. Zij hadden een rondje Atlantic gedaan vanaf 2005  zie ook hun site trawlertravels.blogspot.nl  en op m.devonlive.com

Maandag 12 juni hebben we afscheid genomen van de Mcabe` s en de mooie omgeving aan de rivier Exe.

Auteur: Thom

Bouwer en zeiler!

2 gedachten over “Portland Harbour.”

1. He Thom en Hilda, dat is natuurlijk wel weer even wennen aan regen, mist ed. En de kachel zelfs aan. Ja is ook niet alles! Wij liggen te zweren in een haven op Sicilië met 39 graden. Het zweet gutst ons van de kop!