Newhaven, Eastbourne en dag Engeland.

De titel impliceert al dat het einde Zuid-Engeland nadert en dat gevoel hebben we zelf op dat moment nog niet zo.

Ook naar Newhaven was het een vlotte zeiltocht met de wind in de rug, vanaf Porthsmouth.

Newhaven is een haven voor de lokalen en er is weinig ruimte voor “gasten” zoals wij.

De ruimte die er was is aangepast en uitgebreid voor de werkboten die bezig zijn met de windmolenparken in de buurt, die brengen uiteraard meer geld in het laatje dan die paar toeristen.

Afijn de havenmeester was zeer behulpzaam en voorzag ons toch nog aan een ligplaats.

De jachthaven ligt pal aan de overkant van een schrootverwerkend bedrijf die schepen aan het laden en ontladen was, en dat ging er vaak niet zachtzinnig aan toe met die poliepgrijper. Wel was er een Lidl op twee kilometer lopen en daar nog wat boodschappen gedaan voor wat versproducten.

Tegenover het schip de jachthaven
Gezellige kroeg The Hope Inn.

Bij de haven ingang hadden we The Hope Inn gezien en leek ons wel gezellig, dus daar zijn we gaan eten. Geen verkeerde keus het was er aangenaam en gezellig.

De volgende morgen op tijd weer weg en er stond meer wind dan we verwachten en uit de goede richting, ruim dus.

Vrij vlot na ons vertrek kregen we de ronding van Beachy Head in zicht met de karakteristieke rode vuurtoren in schril contrast tegen de witte krijtrotsen, een prachtig plaatje.3456

Vervolgens leek het een eindeloos stuk voordat we Dungeness ronden, want dat kon je echt van heinde en verre al zien. Een vreselijke lelijke energiecentrale langs de anders boeiende zuidkust.

Vlak na deze ronding kregen we via de marifoon te horen dat er een `Stormwaarschuwing van kracht was met windkracht 8` later op de middag.

Nou dit bleek niet uit de gribfiles en zou een lokale bui moeten zijn, ook al zouden we hem ruim krijgen hier had ik geen zin in om over ons heen te krijgen op open water.

De neus van het schip richting Eastbourne gestoken en daar naar binnen gesluisd.

Dit is ook de laatste haven die we binnen konden lopen, de volgende is Dover en een heel eind verder.

De Marina en ligt een behoorlijk eind lopen van het centrum van Eastbourne, dus maar een beetje rond het complex gewandeld en de pier op geweest om nog een blik op de zee te werpen. Geen windkracht 8 gezien, maar wel even genoten van de voordelen in een marina.

2nd Love.
De pier voor Eastborne.
Eastborne Resort op de achtergrond. Links achter Hilda de sluisdeuren.

Ook hier de dag erop verder gegaan en in eerste instantie wilden we naar Dover als laatste stop, maar het zeilen ging zo snel en voorspoedig, dat we vlak voor Dover naar de `overkant`zijn gegaan en net voor donker in Duinkerken zijn aangekomen.

Het blijft mooi op zee.

Dit was een lange dag, maar voldaan de ogen dicht gedaan toen we vastlagen.

We waren terug op het vasteland en wilden in Belgie-Oostende nog aandoen en van daaruit uitstapjes maken, maar dat in de volgende blog.

Auteur: Thom

Bouwer en zeiler!

3 thoughts on “Newhaven, Eastbourne en dag Engeland.”