Van IJmond naar Texel. En van Terschelling naar Lauwersoog ons startpunt van deze reis.

Vanaf IJmond wsv naar IJmuiden gevaren op de motor door het Noordzeekanaal en vlot naar buiten geschut.

We hadden weer prachtig weer en dito wind en waren voor we er erg in hadden bij Oudeschild, wat kan de tijd voorbij vliegen als je er lol in hebt.

We hadden een paar mede-zeilers uit IJmuiden en die hebben nu ook het Waarschip syndroom. 😉

Gelukkig hebben we in Oudeschild nog een box kunnen krijgen, ondanks de vakantiedrukte en dat we in de namiddag aan kwamen.

Op Texel zijn we een paar dagen gebleven, want hier was ik nog niet eerder geweest en Hilda heeft hier als tiener gekampeerd en zocht tevergeefs naar herkenning punten.

In de loop van meer dan 30 jaar tijd is het nodige verbouwd.

Na in het dorp te hebben gewandeld een paar “elektrische” fietsen gereserveerd, nou dan ga je toch echt naar het bejaarden korps niet.

Onderweg bleek dit gelukkig niet het geval zelfs scholieren hebben deze al.

Met tegenwind en ongeveer 50 km te hebben gereden was het wel heel relaxed peddelen.

Na texel “binnendoor” over het Wad naar Terschelling gevaren waar we Stieneke en Klaas met kids zouden opzoeken.

Wat is dat weer lekker rustig varen over het wad, ook weer apart na zoveel zee deining.

Niks brood van te voren smeren, kan gewoon onderweg binnen.

20170813_155514

`s Avonds samen gezellig uit eten in het dorp in café Storm.

IMG_4370 (2)

En dan over zee naar Lauwersoog, nou dan wordt het “Rondje Atlantic ” wel  definitief beëindigd.

Maar we hebben het maar mooi geflikt met ons zelf getimmerd houten bootje.

Thuishaven Noordergat in zicht.
Alle gastvlaggen van de bezochte landen aan elkaar geknoopt en gehesen. Hier hebben we wel met betraande ogen van genoten.

Haha als ik zo die schurftingen weer zie in de verstaging heb ik altijd weer een binnenpretje.

In Engeland was een engelsman die mij aansprak “Hebben jullie slecht weer gehad?”

Hoezo? Omdat jullie het zeewier nog in de wanten hebben zitten. Rare jongen die engelsen, maar oh zo bijzonder.

Hierbij sluiten we de reis af en de enige trip is na het verwijderen van de mast, naar huis.

Hoop dat jullie genoten hebben van onze verhalen, als het aan ons ligt komt er nog een vervolg.

Moi.

Racen naar Scheveningen.

Een uur voordat we stroom mee zouden krijgen Oostende verlaten, de weersvoorspelling beloofde ons een droge dag, maar een bak wind in de rug.

IMG_4315We hadden ons in eerste instantie ingesteld om de Roompotsluizen aan te gaan en daar te gaan overnachten en de volgende dag verder naar Scheveningen.

Maar we vlogen over het water en er stonden pittige golven, zodat Roompot niet aan te varen viel i.v.m. grondzeeën.

Oversteken van de Maasgeul bij Rotterdam

Aangezien we hier ook al vroeg waren besloten door te spuiten naar Scheveningen, naar mate we dichterbij kwamen nam de wind ook wat in sterkte af, wat ik niet zo erg vond.

Hierdoor was Scheveningen ook wat makkelijker aan te varen en …. we kwamen op een uurtje na kentering aan, perfect.

Ruim 80 Mijl in 10 uren en dat met een 10 meter jachtje die afgeladen is, een all-time record die dag en dit zullen we ook niet snel meer evenaren. Wat een kick.

Na twee nachtjes zijn we verder gevaren naar IJmond een jachthaven aan het Noordzeekanaal onder de aanvliegroute van de Polderbaan.

Noordoostzeekanaal hier wachten voor de brug naar WSV IJmond

Ha een gezellige haven en een relaxte havenmeester, maar die herrie van die vliegtuigen. Ik kon er niet aan gewennen.

Vrienden van ons hadden een paar dagen Amsterdam in de planning en wilden ook bij ons langs komen.

20170808_204116
Gezellig weerzien met Luit & Geke

Het was heel gezellig en goed om ze weer te zien, verrassend hoe snel je op elkaar in kunt haken als of je elkaar vorige week nog gesproken had.

Vorig jaar hebben we hier meer dan een week gelegen en de buurt goed verkent, dus zodra de weerberichten een gunstig beeld gaven willen we weer verder.

De dag erop dus;-)

Oostende, Brugge en de Kusttram.

Van Duinkerken was het maar een mijltje of 10 naar Oostende, dus dat was geen  afstand om tegen op te zien.

Er stond niet veel wind en de stroom had dan ook meer in de melk te brokkelen.

Om de middag voeren we de haven van Oostende binnen, we wilden in de binnenhaven liggen de Mercator-Marina en moesten dan eerst met de sluis geschut worden.

Deze Marina ligt heel dicht tegen het centrum van de stad aan en je bent ook op loopafstand van tram- en treinstations.

De Mercator haven met op de achtergrond het treinstation.

De eerste avond  een beetje door het centrum gestruind en ons vergaapt aan de drukte in deze stad.

De volgende dag op tijd het bed uit en met de trein naar Brugge gereisd, wat is dit een prachtige stad en is er zijn veel historische gebouwen bewaard gebleven.

Voor de chocolade zit je hier heel goed, je struikelt bijna over de winkels die hier dat verkopen.

IMG_4269Nou en wat bier betreft is de keuze fantastisch, in alle soorten kleuren geuren en smaken. Vooral die trappisten mjammie, dit gaat mijn lever niet fijn vinden.

IMG_4301IMG_4297IMG_4266De foto´s spreken wel weer voor zich en behoeven weinig commentaar.

IMG_4305IMG_4291IMG_4278IMG_4277IMG_4272IMG_4271IMG_4259IMG_4258IMG_4255De volgende dag zouden we de kusttram nemen en als we de kans kregen de heel belgische kust langs boemelen.

Nou dat laatste woord zegt het eigenlijk goed, een uur onderweg en we wisten dat we de helft van Belgie nog niet gaan redden nie.

Als haringen zaten we in de ton te schommelen en te stoten, dus zijn we bij de laatste halte voor Nederland uitgestapt en de benen gestrekt in Knokke.

Het was heerlijk zonnig weer en zijn door het centrum naar de zee gelopen (via een heleboel winkeltjes), daar koffie gedronken met ´wat lekkers`zoals wij dat noemen.

Een gezellige boel vonden wij de kuststreek absoluut niet, deed allemaal koud aan qua bebouwing. Vanaf de zee kreeg ik hetzelfde gevoel veel hoogbouw tot aan het strand en er straalt niet veel gezelligheid af. Oostende scoorde dan ook nog de meeste punten langs de kust.

Met de tram zijn we dan ook linea recta terug gegaan naar Oostende, de noodzakelijkste boodschappen gedaan bij de supermarkt op de hoek en het schip klaargemaakt om de volgende morgen te vertrekken.

Dag Belgie met een prachtig achterland, maar de kust kon ons niet bekoren.

Newhaven, Eastbourne en dag Engeland.

De titel impliceert al dat het einde Zuid-Engeland nadert en dat gevoel hebben we zelf op dat moment nog niet zo.

Ook naar Newhaven was het een vlotte zeiltocht met de wind in de rug, vanaf Porthsmouth.

Newhaven is een haven voor de lokalen en er is weinig ruimte voor “gasten” zoals wij.

De ruimte die er was is aangepast en uitgebreid voor de werkboten die bezig zijn met de windmolenparken in de buurt, die brengen uiteraard meer geld in het laatje dan die paar toeristen.

Afijn de havenmeester was zeer behulpzaam en voorzag ons toch nog aan een ligplaats.

De jachthaven ligt pal aan de overkant van een schrootverwerkend bedrijf die schepen aan het laden en ontladen was, en dat ging er vaak niet zachtzinnig aan toe met die poliepgrijper. Wel was er een Lidl op twee kilometer lopen en daar nog wat boodschappen gedaan voor wat versproducten.

Tegenover het schip de jachthaven
Gezellige kroeg The Hope Inn.

Bij de haven ingang hadden we The Hope Inn gezien en leek ons wel gezellig, dus daar zijn we gaan eten. Geen verkeerde keus het was er aangenaam en gezellig.

De volgende morgen op tijd weer weg en er stond meer wind dan we verwachten en uit de goede richting, ruim dus.

Vrij vlot na ons vertrek kregen we de ronding van Beachy Head in zicht met de karakteristieke rode vuurtoren in schril contrast tegen de witte krijtrotsen, een prachtig plaatje.3456

Vervolgens leek het een eindeloos stuk voordat we Dungeness ronden, want dat kon je echt van heinde en verre al zien. Een vreselijke lelijke energiecentrale langs de anders boeiende zuidkust.

Vlak na deze ronding kregen we via de marifoon te horen dat er een `Stormwaarschuwing van kracht was met windkracht 8` later op de middag.

Nou dit bleek niet uit de gribfiles en zou een lokale bui moeten zijn, ook al zouden we hem ruim krijgen hier had ik geen zin in om over ons heen te krijgen op open water.

De neus van het schip richting Eastbourne gestoken en daar naar binnen gesluisd.

Dit is ook de laatste haven die we binnen konden lopen, de volgende is Dover en een heel eind verder.

De Marina en ligt een behoorlijk eind lopen van het centrum van Eastbourne, dus maar een beetje rond het complex gewandeld en de pier op geweest om nog een blik op de zee te werpen. Geen windkracht 8 gezien, maar wel even genoten van de voordelen in een marina.

2nd Love.
De pier voor Eastborne.
Eastborne Resort op de achtergrond. Links achter Hilda de sluisdeuren.

Ook hier de dag erop verder gegaan en in eerste instantie wilden we naar Dover als laatste stop, maar het zeilen ging zo snel en voorspoedig, dat we vlak voor Dover naar de `overkant`zijn gegaan en net voor donker in Duinkerken zijn aangekomen.

Het blijft mooi op zee.

Dit was een lange dag, maar voldaan de ogen dicht gedaan toen we vastlagen.

We waren terug op het vasteland en wilden in Belgie-Oostende nog aandoen en van daaruit uitstapjes maken, maar dat in de volgende blog.

Yarmouth (Wight) en Porthmouth.

Vanaf Portland Bay hadden we een heerlijke zeiltocht naar Yarmouth en met behulp van meelopend tij ook nog mooi op tijd in de haven.

Yarmouth ligt op het eiland Wight en hier willen we een extra nachtje blijven en het eiland wat verkennen met de bus.

Voor £ 10 p.p. konden we de hele dag reizen en op- en afstappen zoveel en zo vaak als we wilden.

Ook deze dag waren de weergoden ons goed gezind en hielden we het droog, wat het wandelen wel zo aangenaam maakt.

Bij de Marina konden we opstappen en zijn we naar Freshwater Bay gegaan, hier uitgestapt en naar  Fort Redoubt aan de kust gelopen.

Mooi zo´n “open” bus maar wel fris zo vroeg.Uitzicht over graanvelden van Wight.

Vanaf hier hadden we een fantastisch uitzicht op het strand voor het dorp.

We wilden een tocht langs de kliffen maken en wel met de benenwagen en hebben via “The Needles” tot aan Alum Bay gelopen en de omgeving was echt spectaculair.

In Alum Bay  zo´n  lokaal (bij de boer bereid) ijsje gescoord met mint/chocolate heerlijk, Alum Bay zelf was deprimerend het was er druk met auto´s en zag er zwart van de mensen. Hier was een soort van volksvermaak centrum met kermis, kabelbaan en heel veel eet- en drink gelegenheden.

Snel weer op de bus en langs de kust naar Yarmouth terug en in de supermarkt nog wat boodschappen gehaald voor de komende dagen.

Eenmaal terug op het schip de bijboot weer schoongemaakt en opgeruimd, het bleek achteraf ook de laatste keer te zijn dat we hem gebruikt hebben deze reis.

Het standaard ritueel volgde weer om het schip startklaar te maken voor vertrek de volgende morgen naar Portsmouth.

Ook de trip door de Solent was mooi en met stroom mee een relaxed tochtje en werden er snelheden geklokt met alleen de genua op die onwaarschijnlijk hoog (rond de 10 kts) waren voor ons bootje.

Bij het opvaren naar Portsmouth is het oppassen voor al dat ferry verkeer, die gasten racen je haast de vouwen uit de broek.

Af en toe zit je wel wat zenuwachtig rond te kijken, als al dat staal je aan alle kanten kruist en je heen en weer gegooid wordt door schroefwater.

Grof geschut onderweg.
Heeeele snelle cat ferry! >Bij het futuristische af.

Eenmaal binnen zagen we voor de Marina Gosport een aantal vrije mooringen liggen en daar hebben we maar eentje van opgepikt.

Deze avond zou er een windkracht 8 komen en wilden we dus wel beschermd liggen en niet achter het anker, want dan weet je zekere dat je geen oog dicht krijgt.

Het had inderdaad stevig gewaaid en lagen we flink te gieren aan de mooring, hier zijn we zonder kleerscheuren door gekomen.

De volgende ochtend op tijd weer weg en om 7 uur stond ik aan de helmstok, met het tij mee naar buiten op naar Newhaven.

Iles de Saintes

Wederom weer op frans grondgebied, dat betekent weer stokbrood en croissantjes.

Makkelijk online aanmelden via een computer.

Onderweg een prachtige halo om de zon.IMG_2450 (2)

Het blijft oppassen geblazen voor de ondieptes, vooral diegene die je net niet ziet.

Bourg des Saintes waar we in konden klaren en Hilda kon naar hartenlust “winkelen”.

Ook hier een BBQ op een ander eiland samen met de Island Lady en de Tsuru.

Jouke had dit keer de vieze handen van de houtskool.

Hier was ook een leuke plek om te snorkelen, dus de dag erop met de crew van de Win2Win vissies kijke.

Samen met met de Eltjo en Lilian naar de Baie de Pompieres (De Brandweer-baai) gelopen, jammer dat je hier niet mocht liggen met je bootje.

Veel ruimte was er trouwens ook niet en als het anker gaat krabben ben je snel in de problemen.

Hilda had wat met oranje hier, zeker leuk voor thuis. Denk het niet.

Dominica deel 2

Het heeft even geduurd, want de zin om te schrijven en het internet lieten op zich wachten.(Sorry)

Onderweg hadden we een paar pittige regenbuien en de zon scheen op bepaalde momenten ook, dan krijg je mooie effecten.

Wind stond er niet of nauwelijks, dus zijn we op de motor naar Portsmouth gevaren.

Het waren gelukkig maar 20 Nm en heel rustig met 4,5 Kts .

Bij aankomst in Portsmouth gelijk een paar toegangsplekken voor de BBQ bemachtigd voor die avond, dit wordt georganiseerd door PAYS. Dit is een club die zich inzet voor de yachties door mooringen te plaatsen, tochten en uitjes te organiseren. Waaronder dus ook de BBQ op zondag.

Ze hadden een lekkere Rum-Punch en na een paar van deze bekers vol werden de tongen rap losser ;-). IMG_2361

De crew van de Mora naast Hilda

Bij een wandeling door het dorp onderstaande kiekjes gemaakt.

RIMG0056
Voor anker met zicht op Dominica.

Onderstaande foto´s zijn gemaakt op de Indian River, waar opnames zijn gemaakt voor “Pirates of the Caribean”

Dit was het voor Dominica, volgende blog vanaf Iles de Saints (Frans).